WRC JE VIŠE OD PUKOG SPORTA
Hrvatski tjedan rallya
Rally, koji nije puka jurnjava zatvorenim dionicama rjeđe prometnih cesta, već gospodarski i turistički gigant, koji donosi, u normalnim vremenima, isključivo dobit
Formula 1 i Svjetsko rally prvenstvo (WRC) najjači su aduti automobilističkog sporta. Stvar je svojevrsnog prestiža biti upisan u Kalendar FIA za navedene projekte, biti domaćinom i organizatorom jednog od događanja tijekom godine. Za utrke Formule 1 potrebne su vrhunske, infrastrukturno besprijekorne, sigurne i atraktivne zatvorene kružne staze, dok je za rally potrebno nešto sasvim drugo. Bit je odabrati dionice prometnica, štoviše rijeđe korištenih lokalnih cesta, ne uvjetno, što više i preporučljivo, da su to čvrste makadamske dionice koje prolaze neopisivim krajolicima pojedine regije, zemlje, pojedinog kontinenta.
U posljednjih godinu i pol nesretna i sveprisutna korona puno je toga promijenila. Sjetimo li se samo prvih proljetnih dana prošle, 2020.godine, nakon znanog rasporeda upisanih već tradicionalnih rallya u okviru FIA World Rally Championshipa, stampedom su krenula otkazivanja, što zbog korone i neizvedivosti financijski izuzetno zahtjevnih priredbi, što isključivo ovog drugog, presudnog faktora, čak i kod bogatih. I tada na scenu stupa logika i sreća odabira moguće poželjnih. A Hrvatska, Hrvatski auto i karting savez, koji u okvirima FIA, Svjetske automobilističke federacije, ima znakovit ugled, usprkos činjenici da smo mala zemlja svijeta, bez vlastite auto industrije, bez svjetskih prvaka i asova koji su bili u mogućnosti okušati se u najvišem, probranom društvu automobilističkih lidera, do jučer „mali“, ali uporni klubovi, vođeni ustrajnošću, zagriženošću i entuzijazmom, koji prelazi uobičajene granice, kao i inicijacijom nekog kojega se može zvati idejnim „vođom“, došla je pred vrata – raja. Oktanskog, do jučer nezamislivog!
U Hrvatsku je stigao, kazalo bi se, usprkos visokim troškovima mjerenim u milijunima eura, gotov proizvod, kojeg sada moramo – samo obraditi, razraditi, usavršiti i zadržati. Ova će godina, ovaj će tjedan biti svojevrsni „balon“ iskušenja u nimalo laganim okolnostima ograničavajućih epidemioloških mjera, ali će biti temelj za budućnost. Ne zaboravimo, oči svijeta slijedećih sedam dana uprete su – u Hrvatsku. Slika hrvatskih ljepota i „male zemlje za veliki….“ putuje svijetom. I – opet, zahvaljujući sportu. Zbog Rallya!
WRC je proizvod kojeg u svijetu, putem svih vrsta elektronskih pomagala, prati oko 850 milijuna ljubitelja rallya, ovo je proizvod koji na mjesto zbivanja dovodi više od 1.200 sudionika (vozača, tehnike, pratnje), kojeg za cijeli svijet prati gotovo tisuću medijskih djelatnika, koji „budžet“, što direktno, što još više indirektno puni od državnih do kasa turističkih, gospodarskih i inih institucija. Da su normalna vremena, kroz dan dva, naši granični prijelazi, zračne luke, bili bi blokirani navalnim dolascima ljubitelja „kraljice“ auto sporta, tražio bi se ležaj više u svim smještajnim kapacitetima, stol više u ugostiteljskim objektima. Ovako, moramo se pomiriti sa sudbinom, koju dijelom dijele i druge zemlje, a to je izvedba manifestacije u ograničenim mogućnostima prisustva gledatelja, kojih će duž 150 kilometara asfaltnih dionica deset lokacija brzinskih ispita zasigurno biti. U šumi, na livadama i brežuljcima, u zonama sigurnim od bilo kakve nesreće, uz poštivanje svih epidemioloških mjera, razmaka na svježem zraku, pod maskom i s primisli za sve – čuvaj sebe da bi sačuvao drugoga.
Sad smo tu gdje jesmo. Zona Zagrebačkog velesajma i okruženja sjedišta vodeće naftne kompanije, koja je i sponzor Croatia rallya, najveće i najznačajnije sportske manifestacije ikad održane u Hrvatskoj, od njena osamostaljenja, već nekoliko dana izgleda poput cirkusa. Ali onog adrenalinom nabijenog, oktanskog, istinski privlačnog događanja koje će zasigurno znatno promijeniti automobilistički svijet u Hrvatskoj. Jer, bili smo do sada mala zemlja automobilističkog sporta, a sad, preko noći, postajemo istinski veliki. Mnogi klinci i klinceze, općenito mlađe generacije, bilo uz volan ili pored, bilo na sudačkim i redarskim, kao i zadaćama tehničke operative, saživjet će nešto što mi, sad već prosijedi, pamtimo tek od vremena GP vožnji na dva kotača Prelukom, ili prvu trećinu postojanja, Grobnikom.
WRC, ako protekne prema zamislima i zacrtanom programu organizatora, zanesenjaka brzina porečkog Autokluba D.T. Motorsport, zagrebačkog AK CRO Dakar Teama, tehničkog realizatora zagrebačkog AK Delta Sporta, značit će prekretnicu, vjerujmo pozitivnu, za sve oktanske sportove u Hrvatskoj.
Pa ovih dana, ako treba birati – birajmo WRC rally!
Miroslav KRPAN