U 7 disciplina 35 natjecanja državnog prvenstva
„Rally Dakar“ na svojevestan način povezuje prijelaz iz jedne u drugu kalendarsku cjelinu, ali neovisno od toga svjetska automobilistička sezona i ove je godine startala zarano – već prvih dana siječnja. Među oktanskim fanovima pravim se početkom na svojevrstan način smatra onaj kada krene najveći svjetski oktanski cirkus – „Formula 1“. I upravo se to dogodilo. U dalekoj Australiji otpočela je nova, po svemu izuzetna i neizvjesna sezona što će potrajati punih 20 utrka sve do 25. studenoga. Nije zgorega spomenuti samo nekoliko statističkih pokazatelja kojima se cirkus Formule 1 najavljuje: pola milijarde ljudi gleda utrke F1, 1,05 milijardi eura prošlogodišnji je prihod F1, prije dvije godine, 2010., formuli 1 sponzori su donijeli 553 milijuna eura, za timski naslov „Red Bull“ je prošle godine dobio 70 milijuna eura, a najplaćeniji vozač F1 je trenutno Fernando Alonso sa 30 milijuna eura godišnjeg ugovora u „Ferrariju“. I mogli bismo tako u nedogled.
I prva je utrka za nama. Za početak – dobra. Dinamična, uzbudljiva, na stazi šest bivših svjetskih prvaka, … a ciljem prvi prolazi Jenson Button u McLarenu, Vettel (Red Bull) drugi, Hamilton (McLaren) treći !
Ipak, spustimo se na zemlju, vratimo u našu lijepu Hrvatsku i pogledajmo u stvarnost. Ovih dana, točnije 25. ožujka u Taru nadomak Poreča, starta nova 16. u nizu automobilistička sezona što je raspisuje nacionalna sportska asocijacija Hrvatski auto i karting savez ( ukupno 21. od samostalnosti Hrvatske ). Biti će uobičajeno no daleko skromnije od svega nabrojanog u svjetskom cirkusu F1 i pogledima svih onih koji i dalje misle da se i na hrvatska četiri sportska kotača vrte veliki novci. No, iako novaca niotkud, sponzora gotovo da i nema, entuzijazam prevladava sve barijere, kako kod organizatora, tako i samih sudionika. Usprkos svemu raspisano je prvenstvo Hrvatske u sedam automobilističkih disciplina i zasebno u kartingu, a u kalendaru je 35 automobilističkih i pet karting utrka. Uz sve to nekoliko je pozivnih ili natjecanja što kandidiraju za upis u Državno prvenstvo, te niz zasebnih ogleda u okviru županijskih prvenstava ili pak Prvenstva II kategorije, odnosno II lige hrvatskog auto sporta koja u neznatno izmjenjenoj i dorađenoj formi starta ove sezone.
CROATIA RALLY I BUZETSKI DANI
Niz „čisto“ domaćih natjecanja, na hrvatskim će se stazama osim međunarodnih utrka za Prvenstvo Srednjeeuropske zone, poznatijem kao CEZ ( krug, brdo, rally, autoslalom) i Međunarodno regionalno prvenstvo Hrvatske ( brdo, rally, autocross ), obogatiti i dvije najznačajnije priredbe u nas kojima se Hrvatska ponosi. Svaka ima dugu međunarodnu tradiciju i znakovit rejting u Europskom prvenstvu, a na određeni su način perjanica hrvatskog auto sporta. Prva od njih je Europsko prvenstvo u rallyu, treće natjecanje ovogodišnje sezone PE, „Croatia rally“ što se već tri godine održava sa startom i ciljem u Rijeci, a vozi cestama Kvarnera i zaleđa, Istre i Gorskog kotara. Ovogodišnji termin je 24. do 26. svibnja, a uz HAKS kao nositelja prava organizaciju potpisuje riječki Autoklub „M.R.C. Sport“. Druga je u svom tradicionalnom kasnoljetnom terminu sredinom rujna – „31. Buzetski dani“ već tradicionalno zaključna 12. utrka sezone Europskog prvenstva na brdskim stazama čiji je nositelj Auto moto klub „Buzet“ i vozi se na legendarnoj dionici Most – Peničići dugoj 5.001 metar. I ove će godine ove naše dvije respektabilne manifestacije imati „dodirnih“ točaka. Naime jedna od dionica Croatia rally i dio brzinskog ispita ( jednog od 16 ) vozi se upravo brskom stazom u Buzetu.
TAR – „DVAPUT JE DVAPUT“
Ovogodišnja sezona na hrvatskim se stazama na neki način podudara upravo sa početkom i završetkom Formule 1. Prva domaća manifestacija je „Hyundai autokuća Košara – 7. Nagrada Tar-Vabriga 2012.“ u organizaciji Autokluba „Skok racing iz Brtonigle. U istom će se danu na Motodromu „Poreč“ u Taru održati dva bodovna natjecanja od ove sezone Prvenstva Republike Hrvatske u kronometar vožnji koja je najmlađa disciplina na domaćim stazama u sustavu državnog prvenstva. Svaka bodovna vožnja odvijati će se u svom smjeru tarskog kartodroma, a boduju se za još dva prvenstva – Auto i karting ligu Zapad ( novi naziv dosadašnjeg Prvenstva Regije Zapad koju obuhvaća područje Istre, Kvarnera i Gorskog kotara), te 17. sezonu Prvenstva Istarske rivijere čiji je inicijator i nositelj upravo klub organizator. Očekivanja organizatora su ponavljanje prošlogodišnjeg starta sezone kada se u Taru okupilo više od 70 vozačica i vozača, a favoritom i ove sezone slovi izvrsni riječki automobilist Dejan Kopajtić, član AK „Rijeka“, višestruki državni prvak autoslaloma, ali i protekle dvije sezone ukupni pobjednik Kupa Hrvatske u kronometru.
Sudionike kronometar prvenstva očekuju još dva nastupa i to sredinom travnja u Poreču, a krajem listopada za sada na nepoznatoj lokaciji ili u Poreču ili okolici Rijeke.
Nepunih pet dana kasnije u Kumrovcu 31. ožujka otvara se sezona „kraljice“ auto sporta – i to „2. Rallyem Kumrovec 2012.“, kratkim sprint rallyem u organizaciji zagrebačkog AK „Delta Sport“. Međunarodno natjecanje privlači na dvije dionice brzinaca ( šest ukupno ) 50-tak posada, kako domaćih tako i iz inozemstva. Ovogodišnje se prvenstvo u nas vozi prema novom rasporedu klasa i grupa, natjecanjima je bogato – sedam ukupno, od kojih se „Croatia rally“ boduje dvostruko ( koeficijent 2) zbog težine i duljine brzinaca ( više od 250 km). Uz to voziti će se Zagorjem, zaleđem Novog Vinodolskog, okolicom Dugog Sela, a završnica je prvo u okolici Opatije i potom tradicionalno Istrom sa startom i ciljem u Poreču. Naslov prvaka brani višestruka šampionska posada Juraj Šebalj – Toni Klinc, od ove sezone u novom „dresu“, a uz mnoge domaće i u državnom prvenstvu konkurent će im ove godine biti Mađar Janos Szylagi koji je pojačao redove zagrebačkog „Delta Sporta“.
KRUG NA GROBNIKU I – U INOZEMSTVU
Sredinom travnja u Poreču se u sklopu sajamske manifestacije „MotorSport Show Poreč 2012.“ u organizaciji AK „Skok racing“ održavaju dva natjecanja. Prvo se 14. travnja na Žatiki otvara sezona autoslaloma, a sutradan na istoj improviziranoj stazi nastavlja prvenstvo kronometar vožnji. Autoslalom u državnom prvenstvu ove godine ima sedam natjecanja, termini su uravnoteženiji u odnosu na proteklih nekoliko sezona, a u proljetni termin vratilo se natjecanje na Preluci i „preselilo“ do sada jesenje u Mokošici. Kao i u kronometru favorit sezone je Dejan Kopajtić, a uz njega niz vrhunskih istarskih automobilista, do sada višestrukih državnih prvaka u različitim konkurencijama.
Tek u svibnju starta domaća sezona na brdskim stazama i to utrkom u Skradinu 13. svibnja. Sedam je utrka u kalendaru, a specifičnost je da će se domaće fomule voziti sada izgledno samo na buzetskoj stazi zbog visokih kriterija licenciranja sigurnosti na domaćim stazama. Brdske utrke mamac su mnogim mladim asovima, pa ih je tako iz godine u godinu sve više, usprkos sveprisutnoj recesiji. Riječanin Siniša Krainc ponovo je promijenio klupske boje i ove godine nastupa za AKK „Šibenik“, ali i dalje slovi najvećim favoritom u konkurenciji turističkih automobila.
Početak lipnja rezerviran je za otvorenje autocross sezone, na radost svih vozača i brojnih ljubitelja ove jedine auto discipline u nas na zemljanim stazama – na najboljoj stazi u nas „Rupi“ gdje je domaćin prve od tri utrke sezone 3. lipnja Autoklub „Grobnik“. Samo su tri utrke, dvije u Rupi i jedna nadomak Ozlja, a masovnost i kvaliteta je isključivo među vozačima kluova Primorsko-goranske županije.
Kraj lipnja rezerviran je za automotodrom Grobnik. Prošlogodišnja povratnička utrka, međunarodna sa 80-tak sudionika svima je dala podstreha. Krug se na pravi način „vratio kući“, pa Hrvatski auto i karting savez kao organizator „Nagrade Hrvatske“ 23. i 24. lipnja očekuje gotovo stotinu vozača iz cijelog okruženja, svih država nekadašnje zajednice. Voziti će se više državnih prvenstava, ali i međunarodni Kup „Sigurnost na cestama“. Hrvatski će vozači u nedostatku domaćih natjecanja po ostatak bodova nacionalnog prvenstva morati na inozemne utrke u Kragujevac i Banja Luku.
Ljetni mjeseci rezervirani su za još jednu disciplinu, baznu tehničku, ali sa malim brojem sudionika, usprkos nekada i 70 vozila. Prvenstvo u ocjensko-spretnosnim vožnjama ( čunjevi i garaže) održati će se u dva termina. U istom danu 7. srpnja u Kumrovcu dva natjecanja – jutarnje i večernje u organizaciji AK „Delta Sport“, a potom 25. kolovoza u okolici Rijeke čiji je domaćin AK „RI autosport“, ujedno i višestruki ekipni i timski prvak tehničkih disciplina.
Sezona na hrvatskim stazama tek starta. Natjecanja je pun, a poslije gotovo četiri mjeseca pauze isčekivanja su velika. Bilo je i podosta promjena klupskih dresova, pa će očito i ekipni bodovi biti krajnje neizvjesni.
Iako se ne vrti „velika lova“ u domaćem automobilističkom sportu ima uzbuđenja na pretek. K tome treba dodati da nekolicina vozača ove godine planira svoje nastupe i u inozemstvu što će biti obzirom na jaku i bogatu konkurenciju izuzetno zanimljivo. No, volje i entuzijazma ne nedostaje. Možda i sponzori pronađu svoju računicu.
Kalendar – auto sport 2012.
Kružne utrke: 19-20.5. Kragujevac (AMSS), 2-3.6. Banja Luka (AMBIH), 23-24.6. Grobnik (HAKS), 7-8.9 Banja Luka;
Brdske utrke: 13.5. Skradin (AK Mihovil Šibenik), 10.6. Malačka (SAK Split), 8.7. (Učka (AK Rijeka), 22.7. Čabar (AK Zrinski Čabar), 2.9. Stubičke Toplice (AK Delta Zagreb), 14-16.9. Buzet (AMK Buzet), 14.10. Dubrovnik (AK Dubrovnik racing);
Rally: 30-31.3. Kumrovec (AK Delta Sport Zagreb), 28-29.4. Zagreb (AK Delta), 24-26.5. Rijeka (HAKS- AK M.R.C. Sport Rijeka), 16-17.6. Novi Vinodolski (ASP-GŽ), 29-30.6. Dugo Selo (AK Delta), 7-8.9. Opatija (AK M.R.C. Sport), 10-11.11. Poreč (AK Skok racing Brtonigla);
Autocross: 3.6. Rupa (AK Grobnik Dražice), 2.9. Ribnik-Ozalj (ASK Kastavac Kastav), 30.9. Rupa (AK Svigo Rijeka);
Ocjensko-spretnosne vožnje: 7.7. Kumrovec 1 + Kumrovec 2 (AK Delta Sport), 25.8. Rijeka-Čavle (AK RI autosport Rijeka);
Autoslalom: 14.4. Poreč (AK Skok racing), 21.4. Rijeka (AK Rijeka), 6.5. Mokošica (AK Ragusa racing Mokošica), 17.6. Zagreb (AK Dubrava), 9.9. Šibenik (AK Mihovil), 29.9. Novi Marof (AK Ina Zagreb), 14.10. Zagreb (AK Delta);
Kronometar vožnje: Tar 1 + Tar 2 (AK Skok racing), 15.4. Poreč (AK Skok racing), 21.10. Poreč-Rijeka (AK RI autosport).
Miroslav Krpan
Snimci: M.Krpan , K.Tadijić