RALLY POREČ U NOVOM KONCEPTU
Jubilarno 20. izdanje
Lijepa oktanska priča počela je davne 1999.godine i tada Poreč, svojevrsna istarska prijestolnica turizma, upisao velikim slovima na kartu automobilističkog sporta. Traje do danas, što više, kroz koji dan bit ćemo sudionici jubilarnog 20.izdanja kultnog „Rallya Poreč“.
Organizaciju potpisuje domicilni Autoklub Poreč Motorsport, dok je suorganizator bratski AKORK „Skok racing 1993“ iz Brtonigle, a Grad Poreč domaćin i glavni pokrovitel. Ove godine od 10. do 13.listopada, u novom terminu, Porečom i Istrom će ponovo juriti brojni rally asovi Hrvatske, ali uobičajeno, kad je ova manifestracija u pitanju, i posade zemalja okruženja. Prije svega vrijedi spomenuti susjede Slovence, kojih se očekuje u velikom broju, obzirom da se uz hrvatsko, ovaj rally boduje i za slovensko državno prvenstvo. I dalje vrijedi ona – Poreč se ne propušta! Iz raznih razloga.
POČETAK 1999.GODINE BIO JE DRUGAČIJI
Vjerodostojne povijesne činjenice bilježe kronologiju zbivanja protekla dva desetljeća, tijekom kojih je ovaj porečki rally stasao u kultnu manifestacija, čija je opstojnost vezana uz velika odricanja i entuzijazam zaljubljenika u brzine, u kraljicu automobilističkog sporta, jednostavno – rally.
„Rally Poreč“ posljedica je svojevrsne upornosti jednog od veterana hrvatskog auto sporta Edija Milokanovića, kojem je početkom ove godine u Bakru uručena prestižna „Nagrada za životno djelo Hrvatskog auto i karting saveza“ za sve dobro učinjeno hrvatskom auto sportu, a neizostavno istarskom, na čijem je poluotoku gotovo nezamisliva oktanska priredba bez njegova „pečata“.
Ipak, sam početak bio je nešto drugačiji. Godine 1999. „1. Inas Favorit porečki rally“ organizirao je zagrebački Autoklub „Delta“, godinu kasnije po prvi puta isti taj rally vezuje se uz realizaciju „23. rallya Saturnus – Poreč-Kopar“ i u zajedničkoj organizaciji Slovenaca i „Delte“ čime je Poreč bio ujedno bodovan i za europsko prvenstvo sa startom u Poreču. Svim brzincima u Istri, a ciljem u Kopru. Do danas neponovljiva dobrosusjedska suradnja na ovim prostorima. Vozilo se i Slovenijom i Istrom, a Savudrijska vala iliti Piranski zaljev nije bio predmet sporta. Naprotiv!
Godine 2001. „3. Porečki rally“ organizira Autoklub „Rijeka“ u suradnji s tada „fantomskim“ porečkim AK „Favorit“ koji nije nikada zaživio u pravom smislu. Bio je mogućim razlogom da slijedeće godine rallya u Poreču nije bilo. I na scenu stupa Edi i „Skok racing“, tadašnji klub što je pod tim imenom djelovao 25 godina. Godine 2003. godine otpočinje serija koja traje do danas, rally prerasta u značajnu manifestaciju čiji je prosjek sudjelovanje 60-tak posada iz godine u godinu. I isti se zadržao sve do danas. No, upornost se isplatila.
Prve tri godine pobjednička posada bili su Slovenci Darko Peljhan i Miran Kacin u „VW Golfu IV Kit Car“, a devet pobjeda do sada ostvario je i najbolji hrvatski relijaš ovog i prošlog desetljeća Zagrepčanin Juraj Šebalj i Toni Klinc, dvaput u „Subaru Imprezi WRX STi“ (2004. i 2006.), preostale u „Mitsubishi Lanceru EVO IX“ (2009. i 2011., potom niz od 2013. do 2017.godine). Sedam puta s desne strane mu je „popovao“ trofejni Toni Klinc, da bi posljednje dvije pobjede suvozač mu bio mladi Karlo Golub. Ta posljednja Šebaljova pobjeda vezana je uz nastup u prestižnom automobilu „Hyundai i20 R5“.
U međuvremenu pobjednici Poreča bile su i posade: 2003. Niko Pulić – Bruno Šantić (Peugeot 206 Kit Car), 2005. Andrej Jereb – Miran Kacin (Subaru Impreza Sti SC), 2007. Siniša Crnojević – Martina Maretić, 2008. Daniel Šaškin – Damir Bruner i 2010. Janos Szilagyi – Agnes Takacs, te 2012. Slovenci Rajko Žakelj i Blaž Selon, svi u Mitsubishi Lanceru EVO IX, čime je ova marka i tip vozila nanizala deset trijumfa. Prošlogodišnja lista sudionika ukazivala je na promjene, pa je tako pobjednički pjenušac na centralnom porečkom parkiralištu ispijao mađarski tandem Andras Hadik i Krizstian Kertez u „Ford Fiesti R5“.
U SRCU POREČA
S godinama je Porečki rally doživljavao niz koncepcijskih novosti. „Baza“ organizatora, start i cilj rallya, te završna podjela priznanja vraćena je više puta u centar Poreča, na nekadašnje jedino i glavno, žargonski kazano, „staro“ Gradsko parkiralište.
Ovogodišnja jubilarna „priča iz Poreča“ ima dulji i sadržajniji program, a promijenjen je i sam koncept odvijanja brzinskih ispita. Sudionike relija moći će se Porečom i okolicom viđati već sredinom tjedna, a preuzimanje putne knjige počet će već od četvrtaka 10.listopada u jutarnjim satima. Sve do 20 sati potrajat će upoznavanje dionica brzinskih ispita, što će se nastaviti i sutradan. Administrativni poslovi i tehnički prijam vozila odvijat će se na Centralnom gradskom parkiralištu u Poreču (petak od 8 do 13,30 sati), dok će se od 14,30 do 17 sati na dionici Tar-Rošini odvijati neobavezni „Shakedown“ kao prva i jedina proba trkaćih automobila na stazi. U 20 sati na Gradskom parkiralištu uslijedit će ceremonijalni start svih sudjelujućih posada uz prigodni program začinjen jubilejom. Na isto će se mjesto, na ciljnu rampu, po okončanju vožnje dvodnevnom dionicom, dugom 371,80 km, vratiti sva vozila koja izdrže napore 11 brzinskih ispita ukupne duljine 89,20 km.
Natjecateljski program počinje znanim brzincem „Žbandaj“ u subotu 12.listopada od 8,53 sati. Slijedi BI Kanfanar, ali ovog puta iz smjera Červari. Do pauze, sredinom dana, još će se jednom ponoviti, dok poslijepodnevni program ponovo stiže na tradicionalni start iz smjera Kanfanar, te potom BI „Flengi“ iz Dračevca, svaki po dva puta. U Servisnom parku na Žatiku prvi dan relijaši zaključuju oko 19 sati. Treći programski dan, nedjelja, ima obrnuti dnevni raspored u odnosu na niz ranijih godina. Prvo se u jutarnjim satima od 9,15 sati vozi „kružni“ BI Tar, na kojem se iste aute može vidjeti tri ili četiri puta u prolasku, ovisno o dozvoljenoj i odabranoj lokaciji gledanja. I u konačnici, sve stiže na tradicionalni „prolog“ na Gradskom parkiralištu, gdje će se voziti dva puta, prvo od 12,19 sati, a potom od 14,07 sati. Najuspješniju posadu očekuje se na cilju u 16,20 sati, dok će u 19 sati uslijediti dodjela zasluženih priznanja.
HOĆE LI POREČ DOBITI NOVOG POBJEDNIKA
Lista prijavljenih još nije javno objelodanjena. Teško je govoriti o favoritima. Teorijski gledano, neopterećeni u borbi za novi naslov državnih prvaka Hrvatske, osiguran već u Novoj Gorici, prije 20-tak dana, vjeruje se da će mađarski tandem Krizstian Hideg i Istvan Kerek u „dresu“ zagrebačkog Autokluba Delta Spor, pokušati konačno stići do pobjede u Poreču. Zadaća im neće biti nimalo laka, jer je konkurencija žestoka, a željna prestiža. U PH ukupnog poretka, još je neizvjestan poredak za drugo i treće mjesto. Samoinicijativnim odustajanjem Viliama Prodana i Zorana Raštegorca (AK Opatija Motorsport) na Rallyu Nova Gorica, prednost od tri boda stekao je nekadašnji mu klupski kolega, danas vozač AK Rijeka, Tomas Hrvatin, sada u tandemu sa Ivanom Pavlovićem, vodeći klase 3. U klupskoj konkurenciji o prvaku odlučuju AK delta Sport iz Zagreba i AK Opatija Motorsport. Uoči Poreča Zagrepčani imaju „velikih“ 11 bodova prednosti.
Porečki rally uvijek je bio pitanje prestiža, inozemnim je vozačima nastup u Poreču uglavnom ležernost poslije zaključene sezone u svojim zemljama, posebno uvijek brojnim slovenskim posadama, dok je domaćim posadama važan svaki bod, svaka pozicija. No, ove je godine i u slovenskom prvenstvu važan svaki bod, pa će se porečke dionice „fajtati“ muški.
Porečki rally postao je institucija. Voljen i zavoljen među vozačima, usprkos ponekad ponekoj primjedbi, obožavan među onim stalnim nomadima što pohode brzince širom Hrvatske, ali i slučajne namjernike, rally je sastavni dio turističkog proizvoda posezone Poreča. I na kraju – rallya u Poreču, ovog i ovakvog biti će sve dok ga pripremaju i o njemu brinu neprikosnoveni entuzijasti i – svi prijatelji oktanskih sportova Istre.
Ovo je samo jedna od rečenica-dvije iz mojih davnih uradaka, a opstaje životnom i sada kada će se „puhati“ u 20 svijećica na rođendanskoj torti. Najave kažu, bit će slavlja, bit će programskih osvježenja, i to sve na centralnom Gradskom parkiralištu u Poreču. Stoga, za vikend – put Poreča !!
Tekst i snimci: Miroslav KRPAN