Prvi susret povijesnih vozila u Otočcu

Prvi susret povijesnih vozila u Otočcu

Ergela Landrovera svih godišta i izgleda (snimio M.Krpan)

ZVIJEZDA SUSRETA – OAKLAND IZ 1925.

Oakland True Blue Six, sačuvan od 1941.godine u štaglju obitelji Častek, u cijelosti restauriran, prvi put provežen Otočcem nakon 80 godina

Uoči drugog, a jednog od udarnih kolovoških vikenda, kada su hrvatske prometnice bile prekrcane vozilima tisuća turista, kada se glavnim pravcima gmizilo na užarenom asfaltu, a na graničnim prijelazima i naplatnim postajama autocesta čekalo i više sati na prolaz, u mirni lički gradić Otočac, slijevali su se pomalo neobični gosti. U vozilima kakva sve rjeđe viđamo u redovnom prometu, na trodnevni „Prvi susret povijesnih vozila Ferdinand Budicki“ stizali su sudionici iz različitih krajeva Hrvatske, ali i okolnih zemalja.

Povodom 115 godina automobilističke kulture u Hrvatskoj, Muzej automobila Ferdinand Budicki, predvođen agilnim Valentinom Valjkom, u Otočcu, na obližnjem sportskom Aerodromu Krila Gacke, okupili su gotovo 150 različitih vozila.Sve je organizirano u suradnji s Gradskim pučkim otvorenim učilištem i Muzejom Gacke, a pod pokroviteljstvom Grada Otočca. Izložba manjeg broja probranih i raritetnih primjeraka povijesnih vozila „kočoperila“ se uz izložbu povijesnih fotografija tradicije automobilizma na tlu Hrvatske, u središtu Otočca, na centralnom gradskom Trgu Dr.Dražena Bobinca.

Najveću pažnju brojnih zainteresiranih posjetitelja, ali i namjernih gostiju Otočca, koje je u Liku doveo upravo ovaj susret automobilista, privlačio je jedan otmjeni, svjetloplavi, tek obnovljeni i u cijelosti restaurirani, raritetni primjerak u svijetu, a jedini u Hrvatskoj „Oakland True Blue Six“, proizveden u Americi daleke 1925.godine. I onaj bitan detalj, što ovaj automobil čini svojevrsnom zvijezdom, jest činjenica da je prije dvije godine upravo iz Otočca, iz jednog drvenog štaglja, otputovao put Krapine, gdje je marljivim rukama novog vlasnika dr.Antona Presečkog i njegovog tima, u cijelosti obnovljen i osposobljen da ponovo, vlastitim pogonom može prometovati.

Oakland True Blue Six, s cabrio krovom i četvora vrata, bio je udobna sportska limuzina proizvedena u tek 33.500 primjeraka. Ovaj, već gotovo puno stoljeće na hrvatskom tlu, kupljen je 1928.godine u Zagrebu od Ferdinanda Budickog, čovjeka kojeg se ne bez razloga imenuje „ocem“ automobilizma na tlu Hrvatske. Kupac i njegov vlasnik, bio je Franjo Častek, znani i ugledni apotekar iz Otočca. Vozio ga je sve do 1941.godine, kada zbog ratnih strahota sakriva svoje vozilo u štagalj, uz kuću u kojoj je živio, a koju godinu kasnije tragično stradava u ratu. Prekriven desetljećima starom paučinom, gdje je bio sve do 2019.godine, kada ga s namjerom restauriranja i izlaganja javnosti, kupuje kolekcionar i vlasnik nebrojenih oldtimera, utemeljitelj Muzeja u Krapini dr.Anton Presečki, već punih 18 godina predsjednik Hrvatskog oldtimer saveza. Sa svojim sinom Ivicom, u nepune je dvije godine do temelja rastavio i obnovio ovaj raritetan primjerak automobila za koji postoji najstariji dokument, knjižica vozila i vozačka vlasnika na tlu Hrvatske.

Povratkom u Otočac, ali u voznom stanju, bio je atrakcija prvog susreta vlasnika i vozača povijesnih automobila. Provezao se od centra grada do kuće obitelji Častek, a 91-godišnja kćerka prvog vlasnika ovog automobila Anica Častek imala je prigodu vidjeti, što više sjediti i voziti se nekadašnjim očevim automobilom kojeg se sjeća iz ranog djetinjstva. Uz povremena ukazanja na prigodnim susretima ili posebnim izložbama, od sada će automobil biti trajno stacioniran u Muzeju oldtimera obitelji Presečki u Krapini, dostupan pogledima mnogih znatiželjnika.

UZ AVIONE – AUTOMOBILI SVIH GODIŠTA

Otočac, obližnja mjesta, a posebno veliki travnjak u sklopu Sportskog aerodroma „Krila Gacke“, pored stalnih eksponata pripadajućih aero bazi, sačuvanih aviona u nezavidnom, ali istinskom povijesnom stanju, upotpunilo je gotovo 150 različitih vozila, uglavnom automobila, terenaca, kampera, uz poneko teretno vozilo i deseci motocikala koji godinu svoje opstojnosti upisuju prije 30 i znatno više godina. Čitava paleta različitih, nekad nacionalnih automobila – Fića uvijek je atrakcija za sebe, bube, fordovi, MG, mercedesi i žabe, „renolići“, fiati i stojadini, „bjankići“, spačeki i citroeni raznih formata, „pežoi“, samo je skroman odabir onoga što se moglo vidjeti. Ipak, za izdvojiti je još dva značajna segmenta – prvo znakovit broj gotovo 20-tak terenaca – Landrovera, u svim verzijama godišta i izvedbi, koji su se očito popeli na brojna europska brda, a i šire, na drugim kontinentima kroz bespuća i gotovo nedostupne destinacije. A drugo, ono što je pomalo ostalo u sjeni „Oaklanda“, ali praćeno budnim očima ljubitelja metalnih ljepotana, najstariji je automobil, sudionik susreta, a i jedan od najstarijih u Hrvatskoj, ekstavagantni „Ford T“ iz 1922.godine. Samo pogled na njega je otmjen, a tek vožnja i užitak iste – nemjerljivo.

Sudionici prvog susreta u Otočcu imali su sadržajan boravak u kojem je i zajednička vožnja duž Ličke magistrale, dodirujući i okolna mjesta, s kojeg svaki vozač i njegova pratnja zasigurno nose lijepe uspomene. Želja organizatora, domaćina, ali prvenstveno sudionika je jednostavna – ponovilo se. Dogodine i dalje. Još bolje, još sadržajnije. A obećanja su da se – ispune.

Miroslav KRPAN

SIMILAR ARTICLES