Prvenstvo Europe – 31. Buzetski dani 2012.
HRVATSKI PRAZNIK AUTOMOBILIZMA
U malom istarskom gradiću Buzetu prvih dana rujna prije više od tri desetljeća počela se pisati svojevrsna oktanska povijest ovih naših prostora. Entuzijasti, zaljubljenici brzina, fanovi automobilizma osmislili su i pripremili za tadašnje okvire malu sportsku priredbu, utrku državnog prvenstva, jednu od sličnih kakve su se do tada odvijale na Avali, Lovćenu, Pohorju, u nekim dalekim krajevima koje je pohodila i rezultatski „poharala“ veličanstvena četvorka buzetskog automobilizma. Upravo je posjet utrci na Pohorju nadomak Mariboru bila pokretačka snaga zaljubljenicima auto sporta da u Buzetu ostvare nešto slično. Od ideje do stvarnosti trebalo je malo, jako malo. Dobili su pomoć ma gotovo svakog žitelja Buzeta. Sjetiti se tih ljudi kako su dočekali dolazak najboljih, tada jugoslavenskih vozača, u njihov mali gradić, kako su ih prihvatili i ugostili, kako se tog prvog vikenda 4. i 5. rujna 1982. godine u Buzetu „živio automobilizam“ osobno sam svjedočio i od tada pratio, bilježio i pamtio sve, ma baš sve te buzetske oktanske godine i utrke, sve „Buzetske dane“. A još uvijek s Buzetom živimo automobilizam.
Svih ovih 31 godinu za nama prvo početkom, a potom sredinom rujna u pitoresktnom istarskom gradiću Buzetu osjeti se nešto „divlje u zraku“. Nagovještaj je to nečeg izuzetno važnog, značajnog, veličanstvenog. Počne odbrojavanje dana, a malo zatim i sati. Oktanskim zanesenjacima ovoga podneblja posebnost je okupljanje europskih automobilističkih asova na već legendarnoj buzetskoj brdskoj stazi. Ime je dobila po skromnoj mjesnoj svetkovini koja je proteklog desetljeća izrasla u višetjednu manifestaciju upotpunjenu i ekskluzivnim programima poput „Petkotine“, „Subotine po starinski“ koja je proteklog vikenda oplemenila Buzet izuzetnim programom uz noćni laser spektakl.
I tako svojevrsni hrvatski «Praznik automobilizma», utrka čiji su domaćini žitelji Buzeštine predvođeni vrijednim sportskim radnicima Auto moto kluba «Buzet» poslije više od tri desetljeća kontinuiteta nastavlja priču.
Od 14. do 16. rujna održava se najveća i najznačajnija hrvatska automobilistička manifestacija. Ponovo će u «Grad tartufa» pohrliti svite ljubitelja brzina, europskih automobilističkih asova, a «31. Buzetske dane 2012.» uveličati će očekivanih i rekordnih 195 prijavljenih vozača iz Hrvatske, Slovenije, Češke, Italije, Austrije, Bosne i Hercegovine, Slovačke, Francuske, Makedonije, Srbije, Mađarske i Švicarske. Impresionira podatak da su prijavljeni gotovo svi najbolji europski i hrvatski vozači.
PROGRAM 31. Buzetskih dana
Petak 14. rujna 2012.
20,00 sati – Objava privremene startne liste treninga
22,00 sata – Zabava uz Alena Vitasovića i Replay band, DJ-e i egzotične plesačice
Subota 15. rujna 2012.
8,00 sati – Objava konačne startne liste treninga
10,00 – 13,00 sati – Trening I
14,00 – 17,00 sati – Trening II
20,00 sati – Objava startne liste utrke
22,00 sata – Zabavni program uz Lidiju Bačić i band Insula, te DJ-e
Nedjelja 16. rujna 2012.
9,00 – 11,30 sati – Vožnja I
13,15 sati – Svečano otvaranje utrke
13,30 – 16,00 sati – Vožnja II
18,00 sati – Svečana dodjela nagrada i zabava uz Fenix Band
REKORDERI – OD LULIKA DO ZAJELŠNIKA I FAGGIOLIA
Buzet i njegovi mještani žive za utrku. Utrku vole, o njoj i njenim junacima pričaju. Kada je o buzetskoj utrci riječ uvijek je prvo na pameti rekord staze. O rekordima se pričalo, imena se pamte. Nijemac slovenskog porijekla Jozef Zajelšnik formulom 2 «BMW» 1987. godine ostvario rekord staze u vremenu 2.12,47 minuta prosječnom brzinom 114,383 km/sat. Isti je ostao trajni spomen na dionicu dugu 4.209 metara.
Kandidirajući za europsko prvenstvo 2000. godine staza je produljena na potrebnih 5.001 metar od Mosta do Peničići. Prvim je rekorderom bio Čeh Jiri Mičanek u vremenu 2:31,251 minuta. Utrka je u Prvenstvo „starog kontinenta“ upisana tek 2003. godine kada Talijan Denny Zardo vozeći prototip «Osella PA 20/S 3000 BMW» ostvaruje rekord u vremenu 2.15,338 minuta prosjekom 133,03 km/sat koji se zadržao sve do prošle jubilarne utrke. Tada je osam godina star rekord oborio pobjednik i višestruki europski prvak Simone Faggioli vozeći 2:12,209 minuta prosjekom 136,175 km/sat.
Iz godine u godinu izmjenjivali su se slavljenici na najvišem tronu 2003. Denny Zardo (Italija), 2004. Andrea De Biasi (Italija), 2005. Simone Faggioli (Italija), 2006. Milan Svoboda (Češka), 2007. Fausto Bormolini (Italija), 2008. Lionel Regal (Francuska), 2009. Renzo Napione (Italija) i 2010. Vaclav Janik ( Češka) i tek opet 2011. Simone Faggioli postavši tako jedini dvostruki pobjednik u devet godina europkih vožnji. Ove godine Buzet slavi novi jubilej – desetu utrku u nizu za Prvenstvo Europe.
FAGGIOLI I BORKOVIĆ – PRVACI EUROPE UVELIČAVAJU SPEKTAKL
I ove je godine najzvučnije ime ovogodišnje buzetske utrke bez dvojbe je 34-godišnji talijanski vozač Simone Faggioli, koji je i ovogodišnju titulu prvaka Starog kontinenta u Kategoriji II osigurao prije završetka prvenstva. U osam je nastupa ostvario osam pobjeda. Drugoplasirani Čeh Petr Vitek zaostaje punih 51,5 bod.
Neopterećen borbom za naslov, ako se poslože „sve kockice“ moglo bi biti novog slavlja u Buzetu u čast EU jubileja. Rekordi su na ovoj utrci bili i ostaju svojevrsni izazov, nešto specifično, željeno, očekivano i – ostvarivano.
Faggioli u Buzet dolazi sa prestižnim prototipom „Osella FA 30“. Riječ je o bolidu sa 3000 ccm³, teškom tek 550 kilograma i sa 500 konjskih snaga.
Poznat je i ovogodišnji europski prvak Kategorije I turističkih automobila. Stiže nam iz Srbije – Dušan Borković, a ove je godine sa sedam pobjeda u devet nastupa superiorno osvojio i prije posljednjeg ogleda sezone prestižni naslov u „Mitsubishi Lanceru EVO IX“.
Uz bodovanje za FIA – Prvenstvo Europe brdskih auto utrka posebno se boduju povijesna vozila («historic») za europsko prvenstvo, potom Međunarodno regionalno prvenstvo Hrvatske za sportska i povijesna vozila, Prvenstvo Hrvatske, te Otvoreno prvenstvo Republike Slovenije i Kup AŠ 2005. K tome svaka od vožnji boduje se i za Prvenstvo Auto i karting lige Zapad ( Istra, Kvarner i Gorski kotar).
Nastupiti u Buzetu na hrvatskom „prazniku automobilizma“ znak je prestiža. Doživjeti tri dana sreće i zadovoljstva, dan i noć biti „in“ u oktanskom svijetu, vozačka je sreća do prije koju godinu spustiti se uz bakljadu kroz Komušnicu, osjetiti navijačku atmosferu kakve nema na svijetu.
Hrvatskim automobilistama buzetska je utrka izuzetno važna. Prijavljeno ih je ravno – stotinu što u ovim godinama recesije predstavlja za naše ovogodišnje prvenstvo raritet.
Prvo ime hrvatskih brdskih staza ove je godine riječki as Siniša Krainc, član AKK Šibenik. Sa pet superiornih pobjeda u nizo ove je godine i prije Buzeta osigurao naslov prvaka Hrvatske, što više ne obični već treći zaredom što mu donosi najviše sportsko priznanje „Zlatnu kacigu HAKS-a“. U Buzet stiže neopterećen, osokoljen, spreman na vrhunski rezultat. Ovo je Kraincova sezona u svakom pogledu.
Od uvijek atraktivnih zanimljiv je i nastup najtrofejnijeg hrvatskog vozača, miljenika publike u Buzetu Dubrovčanina Nike Pulića i to iznenađujuće u prestižnoj formuli „Lola BO 250“. Suprotstaviti će se najvećima i najbržima, a čak su 22 formule i prototipa najavljeni za nastup u Buzetu. I ne samo voziti radi vožnje. Hrabro u svom stilu najavio je da ide na rekord ! Niko, Niko,….posrećilo Ti se!
Statistički gledano – nastupa 195 vozača iz 12 zemalja u 37 različitih svjetskih marki automobila, hrvatskih je vozača 105 iz 31 kluba. To je u službenoj konkurenciji, a dekoru treba dodati promo vožnje, predvozače, i ine vozače – još barem 25 !
PREDSJEDNIK REPUBLIKE POČASNI POKROVITELJ
Počasni pokrovitelj i ovogodišnje buzetske manifestacije Predsjednik Republike Hrvatske dr.sc. Ivo Josipović nastavljajući tako tradiciju svog prethodnika što je svojevrsno priznanje organizatorima i domaćinima zasigurno najznačajnije hrvatske automobilističke priredbe.
Puno entuzijazma, ljubavi, volje, htijenja, upornosti i vremena , mnogi su uložili u uspjeh manifestacije. Organizacijski odbor utrke čine Damir Rupena (predsjednik), mr. Valter Flego (dopredsjednik) te članovi: Branko Bašić, Marinko Krbavčić, Valmer Brenko, Ida Bašić i Siniša Žulić. Direktorsku funkciju u kontinuitetu od 1995. obavlja Branko Bašić, prvi pobjednik prve buzetske utrke 1982. i nekada legenda sa staza bilježeći ove godine hrvatski rekord – 18 utrka na najodgovornijoj funkciji. Osim što je prvi pobjednik prve buzetske utrke četiri je puta pobjeđivao u bodovanju prvenstva Jugoslavije, a čak 14 u konkurenciji Prvenstva Hrvatske. Jedan od prvih Bašićević suradnika je i Marinko Krbavčić u funkciji tajnika koju obavlja već 22. puta.
Zanimljivost ovogodišnje utrke je i funkcija startera koju će obavljati prošlogodišnji jubilarac – Puljanin Mario Delmoro koji se 2011. upisao kao jedini sudionik svih 30 nastupa na Buzetskim danima. Buzećani legendama znaju posvetiti pažnju.
Cijena ulaznica za dvodnevnu manifestaciju iznosi 40,00 kuna.
Zbog održavanja utrke prometnica od Buzeta prema Cerovlju biti će zatvorena za javni promet i subotu i nedjelju u vremenu od 8 do 18 sati, a na prilazima stazi vrijede posebni prometni režim.
20 GODINA SPEKTAKLA U KOMUŠĆICI
Buzetski „Praznik automobilizma“ daleko je više od pukog sportskog nadmetanja, turistički i gospodarski respektabilan „event“ kojem se posvećuje dužna pažnja, uz prije desetak i više godina proglašeni status Buzeta „Gradom tartufa“ svojevrstan brend ovog istarskog gradića.
I ove nedjelje na dionici prometnice od Buzeta prema Cerovlju, što jednom godišnje na dijelu od „Mosta“ do „Peničići“ koji je već poodavno ušao u legendu, posluži za automobilističku stazu, mjesto nadmetanja najboljih europskih vozača, „pilota“ vrhunskih bolida, mjesto odluke prvaka „starog kontinenta“ buzetska će utrka biti u elitnom „klubu 12“ zemalja i gradova koji imaju čast i obvezu biti domaćinima prvenstva Europe na brdskim stazama. Buzetska je utrka nešto nezaboravno, ne samo događanjima i nadmetanjima na stazi gdje se sa tisućinkama sekundi „bore“ vozači, već iz godine u godinu sve većem broju ovisnika dolaska i stalnog povratka upravo u Buzet gdje se „živi automobilizam“.
Ove godine u Buzet stiže i Mate Rimac, vlasnih najbržeg elektro automobila na svijetu, rekorder priznat po FIA-i. Na stazi će se naći i Formula Student riječkih studenata Tehničkog fakulteta čijem je uspjehu doprinio i Grad Buzet, a u timu je i jedan mladi Buzećanin. Po prvi puta iznad Buzeta letit će i helikopter, u funkciji organizacije, ali u pauzama i za promo vožnje ljubiteljima visina ( uz nadoknadu dakako ! ). Treba znati da biti „iznad svih“ – nije jeftino. Prvu večer zabavom završava Alen Vitasović, subotnji program oplemeniti će Lidija Bačić,… Sve to u Mašimovoj škuji nadomak starta.
„In“ je biti posjetiteljem, gledateljem, navijačem u Buzetu. Već je znana zona Komuščice, najuzbudljivijeg zavoja hrvatskog automobilizma u kojoj se okuplja u pravom smislu riječi najvatrenija publika oktanskih zbivanja „starog kontinenta“. Veličanstvenije publike u oktanskim događanjima nema do buzetske. Upravo je publika dio spektakla.
Ove se godine slavi 20 godina organiziranog navijanja u Komušćici. Na žalost jubilej će dočekati bez „dobre duše Komušćice“ nedavno preminulog Dalibora Brgodca, jednog od organizatora spektakla. Sjetiti će se svi Dalibora isto kao i jednog od legendi automobilizma u Buzetu Žarka Baumana koji nas je napustio početkom ove godine.
Zabrujati će ponovo motori sportskih vozila starog kontinenta ispred legendarne i kultne Gostionice (danas Konobe) «Most» Klaudija Marinca i njegove obitelji. 31. puta Buzet – «TOP grad» – grad Tartufa, Oktana i Piva s ushićenjem dočekuje svoj PRAZNIK AUTOMOBILIZMA, ponos Hrvatskog auto i karting saveza, jedinstven u nas i u svijetu.
JEDAN JE I JEDINSTVEN AUTO MOTO KLUB „BUZET“
Auto moto klub «Buzet» ima svoju dugu i bogatu tradiciju postojanja. Zanesenjaštvo entuzijasta u automobilistički sport u Buzetu je desetljećima bio prisutan i bez obzira na generacije koje su se mijenjale živio je i danas duboko suživio sa žiteljima mjesta i područja Grada Buzeta. Povijest je pisala i ostaje upamćeno djelo i sportski rezultati generacija automobilista koji su ime i slavu svog Kluba i svog nekada malog mjesta Buzet pronosili diljem Europe. I u toj Europi – sportskoj i automobilističkoj zlatnim je slovima ispisano ime Buzeta. Ime Buzeta zaslugom nemalog broja zanesenjaka i ljubitelja brzina koji su ili u Klubu ili i izvan njega doprinosili da sredina koja je iznjedrila niz sportskih automobilističkih imena poput Poropata, Nežića, Šverka, Baumana, Bošnjakovića, Vivode i u konačnici Bašića, ostane trajno upisana u povijesti automobilizma. Danas u povijesti hrvatskog automobilističkog sporta.
Zajednički sastanak Predsjedništva Auto moto kluba «Buzet» i Sportske komisije u listopadu 1981. godine – skup «iskustva i mladosti» kako ga nazvaše, svojevrsna je prekretnica i povijesni trenutak za iskorak naprijed. Odlučeno je da se prijavi organizacija brdske auto utrke na dijelu ceste Buzet – Cerovlje, dionici «Most – Sv. Sveti».
Povijesnim je tako postao 5. rujan 1982. godine kada su na Mostu zabrujali sportski automobili. Prijavljenih je bilo čak 105 vozača, a natjecanje se bodovalo za Prvenstvo tadašnje države. Rođena je brdska auto utrka „Buzetski dani“. Vozilo se na stazi «Most – Sv. Sveti» dugoj 4.209 metara. U «Zlatnu knjigu» prvim su se pobjednicima upisali: Branko Bašić (AMD Buzet) u klasi tada popularnih «fićeka» do 785 ccm, Milun Vesnić (ASK Jugoauto) u klasi 1150 ccm, Rajko Vlah (AMD Ina Rijeka) u klasi 1150 «grupa 2», te u najjačoj klasi preko 1150 ccm «grupa 2 i 4» Silvan Lulik (AK Donit Olimpija) čija je ekipa ujedno bila klupski pobjednik. Slovenac Lulik vozeći «Opel Kadett» ostvario je i najbolje vrijeme – prvi službeni rekord staze vozeći 2.57,51 minut prosječnom brzinom 85,360 km/sat.
Miroslav KRPAN
Snimci: M.Krpan i arhiva