DAYS OF VINTAGE CAR – BUZET CLASSIC 2012.
OKTANSKA POVIJEST U SRCU BUZETA
Trgovi i uličice starogradske jezgre Buzeta popločani kamenom, žitelji i brojni posjetitelji doživjeli su treću godinu za redom manifestaciju oktanskog ozračja oplemenjenu poviješću. Sve je odisalo prošlošću, a pažnju posjetitelja drevnog istarskog pitoresknog gradića plijenili su limeni ljubimci iz prošlog stoljeća. Namjera organizatora – Mjesnog odbora Buzet – Stari Grad još prije tri godine bila je da u gradu koji se ponosi da je grad tartufa, ali isto tako širom Europe poznat i kao grad oktana, automobilizma u svakom pogledu, okupi vlasnike i ljubitelje starih automobila i motocikala. U pomoć su im priskočili iskusni organizatori europske brdske automobilističke utrke iz Auto moto kluba „Buzet“, Radio Zona, a neminovna je bila podrška Grada Buzeta. I tako eto iz godine u godinu, ali oplemenjeno nečim novim, sadržajnijim, nečim izvanserijskim, jedinstvenim. Eto takvi su Buzećani.
I već prve godine bila je to manifestacija za pamćenje. Programski i sadržajno specifična, drugačija i sadržajnija od svih drugih na ovim našim prostorima, decentnija. Prvi, potom i drugi uspješan ishod bio je samo povod zaljubljenicima oktanskih događanja da ustraju, ponovili su isto ove godine uoči nedjeljnog Dana pobjede, pripremili novo treće izdanje pod novim, proširenim imenom „Days of vintage cars – Buzet Classic 2012.“.
Svojevrsni „auto vremeplov“ podijelili su u osam skupina: vozila proizvedenih do 1904. godine, od 1905. do 1918., od 1919. do 1930. i od 1931. do 1945. godine smjestili na buzetskom Trgu pred crkvom – Titovom trgu, slijede vozila od 1946. do 1960. i od 1961. do 1970. godine koja su zauzela Trg Piazzalet. Istočni dio Trga Piazzaleta prema dječijem igralištu i starom vatrogasnom domu krasila su vozila proizvedena od 1971. do 1979. godine, dok su svojevrsnu okupaciju na malom Piazzaletu odradili terenci i vojna vozila proizvodnje do 1979. godine.
STAR TEK 93 GODINE
Svaki je od 88 sudjelujućih i u Buzetu prisutnih automobila i motocikala priča za sebe. Uvijek najviše pažnje privlače oni raritetni, najstariji pa je tako bilo i ovoga puta. U sjeni starogradskog crkvenog tornja primat „naj“ primjerka stekao je „Fiat 501 Torpedo“ iz daleke 1919. godine s kojim se ponosio Talijan Enzo Rigato. Samo koju godinu mlađi proizveden 1928. godine bio je „Hudson Essex 6“ Slovenca Vladimira Čeha koji nije krio oduševljenje Buzetom, manifestacijom, ozračjem ističući:
-Prvi sam puta u Buzetu, sve je prekrasno. Ovo je samo jedan od mojih 20-tak automobila što ih posjedujem u svojoj kolekciji oldtimera. Kupio sam ga početkom godine u Engleskoj a njegov je dotadašnji vlasnik bio stariji od automobila punih šest godina – kaže Čeh.
Godinom proizvodnje 1929. svog „Rugbyija“ ponosio se još jedan Slovenac Božidar Ipavec, dok se njegov sunarodnjak Martin Smrtnik do Buzeta dovezao u „Ford A Coupeu“ iz 1930. godine.
Uvijek u vrhu ljestvice najstarijih je i jedan od najžešćih istarskih zaljubljenika povijesnih vozila, osobno mlađe generacije, Oriano Vitasović, član riječkog OTK, čija „Fiat Ballila 508“ iz 1934. godine i dalje plijeni pažnju ljubitelja starina. S kraja 40-tih za izdvojiti su modeli „Triumph Roadster“ iz 1947. Bogumila Šuline iz „Liburnia Classic Cluba Opatija“ i „Fiat 1100e“ Slovenca Ivana Družine. Pedesete godine obilježilo je nekoliko modela među kojima su vlasnici iz Oldtimer kluba Rijeka – Branko Barbić sa „Fiat 500 c Belvedere“ (1952.) i Boris Lenac sa rijetkim primjerkom „Citroena B11“ iz 1955. godine.
STAROGRADSKA JEZGRA – MJESTO PRESTIŽA
Domaćini su ovoga puta nastupili u jakom sastavu različitih godišta, kako automobila, tako i samih vozača. Edvin Prodan vozio je „Fiat Giardinettu“ iz 1952. godine, a nekadašnji buzetski gradonačelnik Josip Flego „Fiat 500“ iz 1953. Pripadnik mlađe garde buzetskih automobilista Igor Golojka društvo je provezao u cabriu iz 1977. „Fiat Bertone x19“. Vrijedi spomenuti još dvojicu sudionika koji su na specifičan način vezani uz ovo gotovo već renomirano buzetsko oktansko događanje. Prvi je Dubravko Zeljko, preveliki zaljubljenik oldtimeraštva u Istri, od prvog dana jedan od mentora vrijednih organizatora iz Mjesnog odbora Buzet Stari Grad. On je ovog puta sjedio za upravljačem prestižnog i elegantnog „Porschea 356“ iz 1963., dok je susret svojim prisustvom uveličao predsjednik Hrvatskog oldtimer saveza (HROS) dr. Antun Presečki vozeći predsjedniku ipak dostojan, jedan skromniji model iz osobne bogate i vrijedne ergele starih vozila „Mercedes 250 E8“ iz 1969.
Oduševilo je i desetak legendarnih „fićeka“, kao i malobrojni, ali zastupljeni motocikli, posebno Vespe s kraja 60-tih i 70-tih godina.
– Presretni smo uspjehom i ovogodišnje manifestacije. Zahvalni smo svima koji su nam pomogli, kao i brojnim sudionicima što su se odazvali našem pozivu. Novosti što smo ih uveli ove godine pravo su osvježenje i ponosni smo na to da smo prvi u Hrvatskoj osmislili Oldtimer stazu koja povezuje prelijepu buzetsku okolicu bogatu tartufima, maslinama, vinom i prepoznatljivim istarskim konobama. Obogatili smo, kako ja volim kazati buzetske „kotačičarske aktivnosti“, a od naše starogradske jezgre učinili smo mjesto prestiža koje se svojom ljepotom i poviješću može mjeriti sa ostalim isatarskim gradićima smještenim na brdu – riječi su predsjednika Mjesnog odbora Buzet Stari grad Gorana Jambrošića, nositelja organizacije ovako zahtjevnog projekta.
Pokrovitelji manifestacije bili su Grad Buzet, Turistička zajednica Grada Buzeta i Auto moto klub Buzet, generalni sponzor Favorit pivo, medijski pokrovitelji Rima – Radijska istarska mreža, Radio Zona Buzet, Glas Istre i TV Istra.
Zadovoljstvo viđenim i ostvarenim tijekom cjelodnevnog druženja nije krio niti buzetski dogadonačelnik Siniša Žulić:
-Zahvala svima, posebno žiteljima našeg Starog Grada. Osmislili su svoju manifesataciju, dobili i imaju našu podršku u cilju poboljšanja življenja u svim oblicima. Hvala vlasnicima prekrasnih vozila koji će nam se, vjerujem u to, vraćati i u druga doba godine. Velike zasluge za Buzet kao grad oktana svim članovima auto i moto klubova, vrhunskim zanesenjacima, a već sada mogu najaviti rezultate današnjih razgovora da iduće godine imamo sigurno još dvije nove oktanske manifestacije – istakao je Žulić.
„TOP-O“ GRAD BUZET
Ovogodišnje izdanje „Buzet Classica“ obogaćeno je „Noćnim rallyem“, večer uoči cjelodnevnog događanja. Dio sudionika provelo se na dvosatnoj vožnji revijalnog karaktera prolazeći Buzetom, Mostom, Svi Svetim, Svetim Donatom i Vrhom, sve do Medveja, te povratom kroz Račice i Prodane u drevni Buzet. Sutradan se na svakom koraku prepričavalo, spominjalo,…. Središnji događaj – prvi prolazak Prvom hrvatskom oldtimer stazom dugom nepunih 53 km bio je za pamćenje usprkos paklenoj vrućini. Tek po povratku na Fontanu, poslije 90 minutne vožnje, neki su odahnuli, a oni najuporniji nastavili natjecateljskim duhom. U Stari Grad vratili su se vožnjom, „precizom“ na kratkoj brdskoj dionici od Fontane do starogradskih vrata Buzeta, svojevrsnoj preslici legendarne buzetske brdske staze. Startalo ih je u konkurenciji 46, a najuspješnije vrijedi istaknuti. Točnost i preciznost je vrlina pobjednika Ivana Sinčića ( Adria Classic Koper) u „Fiat 124 Sport Coupe“ (1967.) koji je sa samo 7 stotinki promašio zadano vrijeme. Samo stotinku slabiji bio je Roberto Ronco (Ruote del passato) za upravljačem „Alfa Romea Gullia“ iz 1974. Izvrstan rezultat polučio je nakada prvi čovjek Grada Buzeta Josip Flego (OTK Pula Rovinj) u vremešnom „Fiatu 500“ iz 1953. fulavši samo 15 stotinki sekunde. Među malobrojnim motociklima Ivan Rabar „Vespom Rally 180“ iz 1968. bio je najuspješniji, ujedno deveti ukupno, a među 24 kluba primat najboljih pripao je vozačima Oldtimer kluba Histria.
Prekrasni primjerci, izuzetno uščuvani, dotjerani, sjajni, … odolijevali su uzdasima, fotografiranjima i snimanjima, …želji da se u iste sjedne, ….
Potvrdilo se još jednom – Buzet je istinski grad automobilizma, TOP Grad – Grad Tartufa, Oktana i Piva. Odnedavno istinski i Oldtimera. S punim pravom i – ponosom. S novim „O“ – „TOP-O“ – top grad nulte adrenalinske tolerancije!
Perom i fotićem: Miroslav KRPAN