CROATIA RALLY 2012.
SVIBANJSKI CENTAR EUROPSKOG RALLYA U RIJECI
Rijeka je europski rally centar treću godinu za redom. Hrvatska je i ove 2012. godine, a time i Hrvatski auto i karting savez domaćin i organizator prestižnog, jednog od 12 rallya Prvenstva Europe. „Croatia rally 2012.“ boduje se u četiri različite konkurencije: Prvenstvo Europe, Prvenstvo Srednjeeuropske zone (CEZ), Međunarodno regionalno prvenstvo Hrvatske i Državno Prvenstvo Hrvatske.
Rally se udomaćio u srcu Rijeke, pješačka zona kojom dnevno hoda tisuće Riječana i njihovih slučajnih ili namjernih gostiju prihvaćena je već prve godine kao mjesto oko kojeg se „sve vrti“. Sve to temelj je da i ovogodišnja manifestacija 24., 25. i 26. svibnja 2012. opravda dobiveno povjerenje. Na velika vrata poslije niza godina, kao zlatni sponzor „Croatia rallya“ u hrvatski auto sport vratila se INA pa je cjelokupna manifestacija obilježena jedinstvenim sloganom „Croatia rally powered by INA Class 98+“ .
Počasni pokrovitelj i ovogodišnjeg rallya je Predsjednik Republike Hrvatske dr. Ivo Josipović, čime se na svojevrstan način odao priznanje hrvatskom auto sportu i organizatorima.
U srcu Rijeke, na pješačkoj žili kucavici riječkog Korza u četvrtak 24. svibnja 2012. godine u 18 sati u startat će „Croatia rally“.
Grad Rijeka treću je godinu za redom domaćin ove značajne međunarodne sportske manifestacije, a Hrvatski auto i karting savez odgovoran prema FIA Međunarodnoj automobilističkoj federaciji organizaciju je povjerio domicilnom riječkom Autoklubu „M.R.C. Sport“ koji priprema manifestaciju što teži biti bolja od dosadašnjih. Iskustva stjecana 2010., potom 2011. izuzetna su i daju garanciju da je najveća hrvatska rally manifestacija pronašla svoje okrilje u Rijeci gdje je objeručke prihvaćena kao jedna od rijetkih manifestacija europskog nivoa koja ima svoj kontinuitet. Dani europskog „Croatia rallya“ protekle su dvije godine u mnogočemu podsjetili na one predivne dane motociklističkih uzbuđenja kada su Kvarner i okolicu pohodili motociklistički nomadi i svjetski asovi na dva kotača.
„Croatia rally“ nije samo sportski događaj, spektakl na kotačima bez presedana. To je prije svega manifestacija koja reprezentativno predstavlja Rijeku i njenu okolicu, područje Kvarnera i Gorskog kotara, te Istru na osebujan i specifičan način. Sve su to prostori koje pohode stotine tisuća turista Europe i cijelog svijeta. Hrvatska je turistička zemlja, Hrvatska je zemlja sa tisuću otoka, a upravo predjeli na kojima je zaživjelo najznačajnije hrvatsko automobilističko natjecanje su prostori koji povezuju ljepote mora i planina, priobalja i gorja, najjaču turističku regiju nove buduće punopravne članice Europske unije. Upravo Kvarner i Istra prepoznatljiva su meka turista na četiri i dva kotača, čemu svoj doprinos daje i „Croatia rally“.
PRELUK – CROATIA RALLY – BUZETSKI DANI
-IMA NEKA TAJNA VEZA …
Itinerer prolazi Kvarnerom, Istrom i Gorskim kotarom uzduž i poprijeko i dug dug 857,03 km. Tijekom tri dana raspoređeno je 16 brzinskih ispita na osam različitih dionica čija je ukupna duljina 240,74 km. Starta se u Rijeci, na Korzu i nakon tri dana u subotnje poslijepodne na istom mjestu ispija pobjednički šampanjac.
Prvog dana vozi se padinama Učke i u zaleđu Opatije. Prvi je na rasporedu brzinski ispit „Učka“ i to sa startom na istarskoj strani u duljini 14,14 km, da bi potom posade stigle na BI „Permani“ nadomak „stare“ ceste Rijeka – Trst čija je duljina 8,90 km. Prvi je to „krug“ koji se vozi po danu, da bi iste brzince vozači prošli i u noćnim satima što će potrajati do prvih minuta slijedećeg dana.
Drugog dana europske asove očekuju zahtjevne tri dionice brzinaca. Prvo su to dva nadomak i u Gorskom kotaru, tradicionalno na padinama Platka, svojevrsne kolijevke ove tradicijske manifestacije s početka 70-tih godina prošlog stoljeća, čija je duljina 16,50 km, a zatim i cesticama uz Lokvarsko jezero predivnim krajolikom Gorskog kotara dionicom dugom 12,80 km. Pri kraju drugog identičnog „kruga“ Platak – Lokve u poslijepodnevnim satima stiže se na legendarnu motociklističku stazu Preluk na dionici između Rijeke i Opatije. Upravo uz njene rubove, prvenstveno na „riječkom i opatijskom“ zavoju, odnosno „Panorami“ očekuje se 20-tak tisuća ljubitelja rallya, a ove se godine upravo zbog publike vozi dva puta. Prvi je start u 17,04 sati, a drugi tri sata kasnije. Svaki se puta voze nepuna tri kruga (16,26 km), a istovremeno će se na stazi naći i pet vozila. Legendarna Preluka čija povijest seže u davnu 1939. godinu kada su tom dionicom vozili automobilistički asovi, da bi sedam godina potom, nakon ratne pauze nastavili najljepšom stazom svijeta voziti i automobili i motocikli. Bila je domaćinom svjetskog prvenstva sve do 1977. godine. Preluka je upravo te 1977. bila i startno mjesto „kultnog Delta rallya“ preteče današnjeg imenom „Croatia“ u prvom bodovanju za tadašnje prvenstvo bivše Jugoslavije. Tako će okrug Preluk biti ponovo očekivani spektakl „kraljice“ automobilističkog sporta.
Treći i odlučujući dan vozi se ponovo preko Učke, ali ovoga puta iz smjera Veprinca u Istru ( 11,96 km), slijedi BI Buzet, na uz Preluku ništa manje poznatoj automobilističkoj dionici buzetske brdske utrke „Buzetski dani“ koja je za potrebe relijaša produljena prema Cerovlju na ogromnih 22,61 km čime je ovo najduži brzinac ovogodišnjeg izdanja „Croatia rallya“. Lupoglav nadomak Huma – najmanjeg grada na svijetu, treća je dionica BI čiju će duljinu od 17,20 km posade prijeći, kao i prethodne dvije dva puta, a biti će to ujedno u subotnjim poslijepodnevnim satima odlučujuće minute za pobjedu.
KORZO – PRIVREMENI EUROPSKI RALLY CENTAR
Hrvatski automobilistički sport ponosan je na činjenicu da u zemlji koja nema proizvođačku auto industriju ima značajno mjesto u međunarodnoj automobilističkoj federaciji FIA bilo zastupljenošću vrhunskih sportskih stručnjaka HAKS-a u njenim forumima, bilo uvrštenjem u kalendare Prvenstva Europe. Pored brdske auto utrke „Buzetski dani“ koja je prošle godine obilježila 30 godina, na još duljoj tradiciji počiva „kraljica“ automobilizma – manifestacija imenom „Croatia rally“ koji opstaje nepuna četiri desetljeća.
Prije tri godine tradiciju dugu 36 godina sa centrom u Zagrebu prostorno i organizacijski zamijenili su ništa manje atraktivne i za rally zanimljive destinacije. Centar najstarije hrvatske automobilističke manifestacije tada je postala Rijeka, najveća hrvatska luka, grad sporta i kulture, centar Primorsko-goranske županije, u svijetu oktana ništa manje poznato središte. Od sredine prošlog stoljeća niz je manifestacija na dva ili četiri kotača koje su dale svoj obol prepoznatljivosti, a neizbježne su motociklističke utrke na Preluci, potom i na Grobniku.
Legendarna Preluka, spektakularna staza našla je svoje zasluženo mjesto i u projektu nove generacije „Croatia rallya“ i tako uz staze brzinskih ispita okruga Preluk, Gorskog kotara, zaleđa Kvarnera i padina Učke, te središnje Istre, vratila ljubitelje automobilizma, štovatelje kraljevske discipline.
U Rijeku su stigli najbolji europski rally asovi, najbolji timovi, prestižni automobili koje rijetko možemo uživo pratiti kako na atraktivnim dionicama brzinskih ispita ostvaruju vrhunska vremena. I tako iz brzinca u brzinac sve bolje i bolje.
PRVI PUTA TVORNIČKI TEAM ŠKODE
Trostruki europski prvak talijanski as Luca Rossetti, protekle dvije godine pobjednik riječkog izdanja Croatia rallya prošle je godine na Korzu pod riječkom urom ispijao pobjednički šampanjac i zacrtao zvjezdani put ka novom naslovu najboljeg rally vozača Europe kojeg je poslije 2008. ponovio 2010. i 2011. Ove je godine u sasvim drugom jačem „oktanskom filmu“, a riječko slavlje prepustio je nekim drugim dečkima.
Prijavljeno je 48 posada iz 14 europskih zemalja. Sa startnim brojem 1 predvodi ih, poslije dva natjecanja europskog prvenstva ovogodišnje sezone, vodeći Finac Juho Hänninen uz suvozača Mikko Markkulu koji su članovi tvorničke ekipe „Škoda Motorsporta“ i voze prestižnu „Škoda Fabiu S2000“. Svojevremeni juniorski prvak svijeta Šveđanin Patrik Sandell u identičnom je automobilu kao i još dva pretendanta na pobjedničko postolje Nijemac Hermann Gässner junior i Bugar Dmitar Iliev. No, nije time zaključena lista prestižnih S2000 automobila. Talijan Luca Betti i Poljak Michal Solowow, te prvak Europe (2WD) Slovenac Rok Turk stižu za upravljačima „Peugeota 207 S2000“. Uz njih kao „starosjedioce“ u Rijeci sa još jednom Fabiom stiže i Čeh Antonin Tulstak.
Slijedi potom hrvatski tercet boraca za što bolju poziciju u identičnim automobilima „Mitsubishi Lancer EVO IX“. Dubrovčanin Niko Pulić i ove sezone u rallyu brani boje organizatora riječkog AK „M.R.C. Sport“ sa suvozačem Brunom Šantićem (AK Dubrovnik racing), slijedi najtrofejniji hrvatski relijaš Zagrepčanin Juraj Šebalj sa vjernim suvozačem Tonijem Klincom (AKK Sveta Nedelja), te od početka ove godine sa hrvatskom licencom zagrebačkog Autokluba „Delta Sport“ Mađar Janos Szilagyi i suvozač mu Csanyi Botond. Među njima treba tražiti pobjednika hrvatskog prvenstva, ali i našeg aduta za pobjedničko postolje u ukupnom poretku. Nabrojali smo ih slijedom startnih brojeva, a na postolju?? Teško dostižno, ali….
POVIJEST SE PIŠE OD DAVNE 1974.
Sada već davne 1974. godine u Delnicama je startao prvi rally imenom „Delta“ kojeg je sve do 2009. godine imao u službenom nazivu pod okriljem dotadašnjeg organizatora zagrebačkog Autokluba „Delta“, da bi od 2010. godine taj naziv opstao, i zasigurno će živjeti vječno „žargonski“ u svakoj pomisli na ovo renomirano natjecanje. 2010. organizacijski „Croatia rally“ odrađuje Hrvatski auto i karting savez uz tehnički suport i izuzetno uspješnu provedbu Automobilističkog saveza Primorsko-goranske županije, da bi već ove 2011. organizaciju preuzeo riječki autoklub „M.R.C. Sport“. Ovogodišnji „Croatia rally“ kao sljednik kontinuiteta u europskom bodovnom sustavu šestu je godinu u nizu hrvatski rally uvršten u kalendar jedinstvenog FIA Prvenstva Europe među 12 natjecanja.
RALLY U BROJKAMA
Među 48 posada najviše je – 39 hrvatskih, a još stižu iz Finske, Švedske, Njemačke, Bugarske, Italije,. Poljske, Slovenije, Češke, Mađarske, Švicarske, Srbije, Belgije, Austrije i jedan suvozač iz Rumunjske. U konkurenciji Prvenstva Europe je 39 posada, Srednjeeuropske zone (CEZ) 31 posada, a Međunarodnog regionalnog prvenstva Hrvatske 39. Za bodove Državnog prvenstva Hrvatske bori se 37 posada a konačan im se rezultat obračunava dvostrukim bodovima obzirom na težinu rallya..
Zastupljeno je 14 marki automobila, identično kao i prošle godine, a prednjači Škoda sa devet, slijede Peugeot sa sedam i Renault sa 6 vozila. Tu su još Mitsubishi, Citroen, Honda, VW,Subaru, Ford, Fiat, Suzuki, BMW, Mazda i Dacia.
Na „Croatia rallyu“ zastupljeno je 19 hrvatskih klubova, a prednjači domaćin AK „M.R.C. Sport“ Rijeka sa pet posada. Među sudionicima su 22 posade iz klubova sa područja Istre, Kvarnera i Gorskog kotara.
BRZINA, SPORT, GLAZBA I NEIZBJEŽNA LJEPOTA
Organizator je za trajanja „ Croatia rallya“ pripremio i bogat prateći program. Za svakog ponešto od ranih prijepodnevnih sati sve do kasnih noćnih. Rijeka živi oktanski. Rally uz sportski i promocijski značaj regije ima zabavni, humanitarni i ekološki karakter. Sve je to ukomponirano u tjedan oktanskog spektakla u koji smo zakoračili.
Ovisnike o brzinama, benzinskim parama i uzbuđenjima oktanskih atrakcija na četiri kotača očekuju tri nezaboravna dana užitaka.
Miroslav Krpan