43. Dakar rally

43. Dakar rally

Dakar 2021. - ruta

REZERVIRANO ZA EKSTREMNE AVANTURISTE

Najpoznatiji svjetski rally, drugu godinu u Saudijskoj Arabiji, okupio oktansku krenu avanturista, koje očekuje teških 12 brzinskih ispita dugih više od 4.700 kilometara

Piše: Miroslav KRPAN

– “To će biti izazov za one koji idu. San za one koji ostaju!“ – vječna je uzrečica začetnika Dakar rallya Thierry Sabina. Godine 1977. začet je „Rally Paris-Dakar“, koji je s europskog i afričkog kontinenta odselio na južnoamerička prostranstva prije 12 godina. S vremenom je u nazivu izgubio ime glavnog francuskog grada, iz kojeg se prvih desetljeća polazilo u neizvjesnu borbu s pustinjskim izazovima Afrike, da bi prošlogodišnje izdanje, na neki način bilo po treći put premijerno. Tako je nakon deset godina južnoameričke avanture, što se različitih godina odvijala u pet različitih zemalja, obistinila se i početkom 2020.godine, po prvi puta, na azijskom kontinentu nova Dakar era. Nova destinacija je sahara i prostranstva Saudijske Arabije, u kojoj će se od 3. do 15.siječnja odvijati 43.Dakar rally.

539 SUDIONIKA U 284 VOZILA

Dakar će tako i ove godine okupiti one hrabre i odvažne, ponekad i lucidne. Izazov nastupa na zasigurno najtežem, najbrutalnijem, najizazovnijem automobilističkom spektaklu svijeta, očekuje 539 sudionika u 284 različita vozila, što vozača, što suvozača, iz 50-tak zemalja svijeta. Podijeljeni u pet kategorija: najbrojniji su motoristi (101), a slijede automobili (66), „quadova“ je 21, nova rastuća kategorija „SxS“ vozila privukla je 57 vozila, dok je kamiona 44.Među njima je i nova kategorija „Classic“ za automobile i kamione proizvedene prije 2000.godine. Starosna dob sudionika u velikom je rasponu, od 18 do 70 godina, a ove je godine posebno potencirana najava nastupa čak 17 dama, većinom na kopilotskom mjestu, ali i solo na motociklima. Iz godine u godinu, stotinjak ih ima premijerni dakarski izazov, dok 40-tak vozača ima veteranski status, s više od deset nastupa.
Dakar je rally isključivo za one koji su spremni iskoristiti svoju fizičku i mentalnu snagu do krajnjih granica. To je svojevrsna „odiseja“ za odlučne, strastvene, one koji žele biti heroji vlastite priče.

LEGENDARNI CARLOS SAINZ U OBRANI NASLOVA

Već godinama, samo nekolicina odlučnih i vrsnih majstora za volanom, ubraja se u favorite. Iza svakog od njih niz je pobjeda na ovom robusnom natjecanju, tako je u pohod svoje četvrte pobjede krenuo i „šarmer s pokrićem“, španjolski rally as Carlos Sainz, koji je slavio tri puta. Prvu je pobjedu osvojio 2010.godine, da bi 2018., kada je najavio oproštaj ponovio pobjedu, pa porekao, na razočarenje dijela konkurenata svoj naum o povlačenju. Da bi potvrdio svoju superiornost pobijedio je i prošle 2020., na prvom azijskom izdanju Dakara. Dio je ekipe koja nastupa u robusnim „Mini X-raid JCV Rally 4x4s“ monstrumima otpornim na sve pješčane zamke. Za volanom prestižne „Toyote Hilux“ slovi favoritom i ove godine karizmatični Katarac Nasser Al-Attiyah, tim više jer ima iskustva na saudijskim dinama još iz tinejdžerskih vozačkih dana, a uz sebe ima pravog kopilota i neprocjenjivo vrstan i vrijedan tim.Trostruki je pobjednik u tri različita automobila: 2011.godine VW, 2015. Mini i 2018. Toyota, a ovo mu je 17. start na Rallyju Dakar.
Zasigurno nedostižni, najtrofejniji sudionik Stephan Peterhansel, koji iza sebe ima 13 pobjeda – šest na dva kotača (motocikli) i sedam na četiri (automobili) i dalje je „gladan“ pobjeda. Uoči starta na prvu ovogodišnju dionicu, u prologu dugom 129 km, tijekom kratkih 11 km brzinca najviše je pokazao Al-Attiyah, ispred domaćeg favorita, lokalnog heroja Yazzed Al.Rajhia. Treći je bio Peterhansel, a četvrti Sainz.
U konkurenciji motociklista, najbrojnije skupine sudionika, ponavljanje prošlogodišnjeg trijumfa i pobjede, najboljom prolog vožnjom najavio je Amerikanac Ricky Brabec, vozeći „Hondu CRF 450 Rally“. U konkurenciji kamiondžija naslov brani Andrey Kariginov.
Hrvatskih sudionika ove godine na Dakar Rallyu nema, a jedan od razloga zasigurno je ostvarenje snova Daniela Šaškina da s prvim proljetnim danima ove 2021. godine u hrvatsku dovede svjetski broj 1 – WRC rally. Vrijedi podsjetiti da je Daniel Šaškin, uz Sašu Bittermana, posljednji južnoamerički Dakar 2019.godine okončao kao 38.posada u konkurenciji automobila, a četvrti su bili u poretku svoje klase (buggy SxS). Bio je to najbolji plasman hrvatskih vozača na Dakar rallyu, a tijekom protekla tri desetljeća bilo ih je, od Filipovića, Kadrnke, Martinčevića, i Frčka,Ćurića,…

SKROMAN POČETAK 1977.GODINE

Francuz Thierry Sabine, u svojem terencu, 1976.godine jedva je preživio jurnjavu Saharom. No, to ga nije obeshrabrilo, čak što više, dalo povoda da samo godinu kasnije osmisli prvi Rally Dakar sa startom u Parizu.Dvije godine kasnije, sutradan Božića, uoči starta tada „samo“ 170 sudionika, Sabine je svim vozačima izrekao već povijesnu misao:“Još imate vremena odustati.Kasnije povratka nema i nemojte poslije reći da vam nisam rekao“. Bile su to znakovite riječi legendarnog začetnika i dugogodišnjeg organizatora u ocjeni težine sudjelovanja tada i niz godina kasnije bespućima afričkog kontinenta. Upustiti se u avanturu „Dakar“ mnogima je i dalje više od izazova. Svojevrsni je to znak prestiža u oktanskom sportu. Prvi rally „Paris-Dakar“ startao je u Parizu čije je ime nosio godinama. Iz Francuske se prelazilo na afrički kontinent, vozilo kroz Alžir, Niger, Mali, Uper Voltu, Senegal,…. pa sve do danas u itinererima je, tijekom više od četiri desetljeća, upisano 29 zemalja svijeta. Iz godine u godinu svaki je početak nove kalendarske označavao u oktanskom miljeu upravo Dakar Rally. No, krajem prošlog i početkom ovog tisućljeća organizatori i sudionici suočavali su se s nizom problema u nekim afričkim zemljama, oružanim napadima,… Morali su otkazivati etape, brzince, mijenjati planirane rute. Sve to bio je povod da od 2009.godine spektakl preseli na južnoamerički kontinent. Argentina i Bolivija su ustrajni domaćini, Peru se vratio, a vozilo i kroz Čile. Treću mladost Dakar Rally od 2020.godine traži na azijskom kontinentu, u Saudijskoj Arabiji.

SAMO DESETINA PROŠLOGODIŠNJE RUTE

Rally Dakar zasluženo spada u red tri najveća svjetska oktanska ispita ljudskog talenta i upornosti, adrenalinskog naboja. Traži od sudionika nadnaravne snage u borbi protiv izazova terena, navigacije, umora i uvijek pristnih nepredvidljivih elemenata.
Start ovogodišnjeg 43.izdanja je na istoku Saudijske Arabije u Jeddah (Džeda) 3.siječnja, kada se vozi na jug, dionicom do Bisha dugom 623 km, od čega 277 km otpada na posebni ispit. Nizat će se tako dolina za dolinom, ali opasnost se krije u pijeskom skrovitim kamenim zonama koje često uzrokuju puknuća guma. Specifičnost ovogodišnjeg itinerera kojim se vozi, je na neki način kružno objedinjavanje cijele Saudijske Arabije, vožnjom, prvo prema jugu, potom zapadu i sjeveru, da bi se 15.siječnja vratili na ishodišnu točku u Jeddah. Bit će to samo desetina prošlogodišnjih dionica, a sve ostalo je novo. Ukupna dionica od 7.646 km podijeljena je na 12 etapa, tijekom kojih se vozi 4.767 km odlučujućih specijalnih ispita. Jednim od najtežih smatra se onaj osmog dana, odmah iza jednodnevne pauze, Hail-Sakaka, etapno najdulji (737 km), ali izazovan u svojih 471 km brzinskog ispita tijekom kojeg posade neće moći koristiti pomoć svojih pratećih ekipa. Ništa lakšom nije niti preposljednja etapa Al Ula-Yanbu, „kratka, ali slatka“, kada se od 557 km etape čak 511 vozi „na štopericu“.

No, niti Dakar Rally nije imun na ograničenja s kojima smo posljednjih godinu dana suočeni svi. Tako će se odvijati u izuzetno „ekstremnim“ epidemiološkim uvjetima, koji su tražili višemjesečnu studioznu pripremu svakog, pa i najmanjeg detalja. No, tradicija se nastavlja, oktanska se godina uobičajeno otvara spektaklom kojeg će mnogi promatrati uz male ekrane ili suvremena sredstva kominikacije, a samo oni najhrabriji okusit će čari sahare. Kome se posreći svu će prašinu ispirati pobjedničkim šampanjem na cilju 15.siječnja.
Rally Dakar je svakako pred novim izazovom. Sudionici još više, prateći timovi neprikosnoveno.
Dva tjedna novih uzbuđenja su pred ljubiteljima oktana. A zemlji domaćinu, Saudijskoj Arabiji, ovo je samo jedna, ali važna, karika u nakani da petogodišnjim ugovorom vrijednim stotinu milijuna eura i realizacijom Dakar Rallya, do 2030.godine ostvari svoj cilj – sto milijuna turista koji nisu isključivo orjentirani vjerskom turizmu.

SIMILAR ARTICLES